Plan marketingu strony

mobilne strony internetowe dbd marketingStrona internetowa może być Twoim najlepszym narzędziem marketingowym. O ile tak ją potraktujesz. Często bowiem strony tworzone są przez agencje czy freelancerów, którzy nie chcą się „mieszać w marketing klienta”. Sami skupiają się na technologii, wyglądzie. I często mają rację, gdyż to Ty, drogi właścicielu firmy, pilnujesz swojej marki. Albo o nią zadbasz Ty, albo nikt. Ten artykuł pomoże Ci spojrzeć na swoją stronę z perspektywy marketingu, dzięki czemu sam będziesz wiedział czego należy dopilnować.

Cel

Jeśli planujesz stworzyć stronę najpierw ustal jaki będzie jej cel. W innym wypadku nie ocenisz czy spełnia swoje zadanie oraz nie będziesz mógł optymalizować marketingu strony – bo niby, w którym kierunku?
Strona jako narzędzie marketingu może służyć m.in. do:

  • budowania i wzmacniania wizerunku marki (branding),
  • edukacji na temat Twojej branży,
  • pozyskiwania leadów, potencjalnych klientów,
  • sprzedawania produktów/usług (e-commerce),
  • poprawy obsługi klientów,
  • pozyskiwania pracowników (employer branding).

Jeśli celem jest branding najważniejszym kryterium oceny efektywności strony będzie ilość, głębokość i czas trwania sesji, a także zapewne realizacja dodatkowych czynności jak np. oglądnięcie filmu promocyjnego, zagranie w grę, udostępnienie strony w mediach społecznościowych, itp.

Jeśli celem jest pozyskiwanie klientów głównym kryterium oceny będzie liczba otrzymanych maili, telefonów, formularzy.

Może się okazać, że potrzebujesz kilku stron internetowych – realizujących różne cele. Obecnie jest to standardem. Przykładowo firma może posiadać stronę firmową, strony swoich marek, strony wybranych produktów, strony akcji promocyjnych…

Pamiętaj, że warto ustalić cele podstawowe i cele niższego rzędu. Według mnie branding jest domyślnym celem marketingowym, który każdy element marketingu musi realizować. Nawet jeśli jesteś nastawiony tylko na poprawę komunikacji nie możesz zapomnieć o budowaniu marki. Ważne jest hierarchia celów.

Co z weryfikacją? Więcej w części Kontrola.

Grupa docelowa (segment)

Kiedy już wiesz po co tworzysz stronę ustal do kogo należy ją skierować, aby najlepiej realizowała swoje cele. Twój plan marketingowy firmy segmentuje rynek, więc wiesz do kogo zwracasz się jako firma. Tu musisz dokonać kolejnej segmentacji i ustalić fragment swojej grupy docelowej, do której skierujesz stronę.

Jeśli celem Twojej strony ma być sprzedaż produktów, a Twoja grupa docelowa to kobiety w wieku 18-55 to wiedząc, że kobiety młodsze kupują Twój asortyment chętniej stronę możesz skierować tylko do kobiet z dużych miast w wieku 18-34.

USP/OVP

To, co sprzedajesz za pomocą swojej strony – Twoja oferta – musi się czymś wyróżniać. Twoja strategia marketingowa opisuje USP (unique selling proposition, unikatowa propozycja sprzedaży). Na potrzeby internetu warto stworzyć z kolei OVP (online value proposition, unikatowa propozycja online).

OVP odpowiada na pytanie potencjalnego klienta, które brzmi: Czemu miałbym właśnie od Ciebie kupić? OVP wyróżnia Twój biznes i zatrzymuje na Twojej stronie pędzącego przez internet użytkownika. OVP jeśli jest dobre będzie stosowane przez Twoich klientów do polecania Cię.

Konkurujesz szybkością dostawy? W wersji online możesz zaproponować „dostawę w 12 godzin, zawsze.”
Przydałby się marketingowy plan strony?

Elementy marketingu strony

marketing strony internetowej dbd marketing

1. Logo, 2. Tagline, 3. Styl i kolorystyka, 4. Język marki, 5. UX, 6. CRO

Znamy cel, wiemy jaką stronę budujemy i dla kogo ją tworzymy. Spójrzmy teraz na poszczególne elementy jej marketingu.


Marka (branding)

Domena

Jest kilka szkół wyboru nazw domen. W pewnym okresie SEO wygrywało z brandingiem i pojawiły się masowo domeny zbudowane ze słów kluczowych (np. doradcamarketingowykrakow.pl).

Osobiście jestem za tworzeniem domen opartych o nazwę marki (np. dbdmarketing.pl). Po pierwsze domeny takie budują markę, a po drugie Google nie punktuje już słów kluczowych w domenie.

Niezależnie od tego czy się zgadzasz ze mną czy nie – domena jest częścią marketingu strony i tak trzeba na nią patrzeć.

Logotyp

Logotyp jest pierwszą rzeczą, na którą patrzy użytkownik po wejściu na stronę. Po jakości logo ocenia jakość strony i firmy. Dobre logo to konieczność.

Slogan (tagline)

Tagline w zwięzłej formie, szybko informuje użytkownika na jakiej stronie się znalazł, czym zajmuje się firma, do której strona należy, co może na niej znaleźć, czego się spodziewać.
Tagline jako drugi element w kolejności, na który użytkownicy zwracają uwagę jest bardzo istotny dla marketingu, więc warto napisać go dobrze.

Jeśli udało Ci się stworzyć OVP możesz zawrzeć go w taglinie. Warto też oprzeć slogan o najlepsze słowa kluczowe w Twojej branży. Masz wówczas pewność, że mówisz językiem użytkowników i jesteś rozumiany.

Kolorystyka i styl

Kolorystyka i styl strony, budujące Twoją markę, muszą być spójne ze stylem Twoich pozostałych nośników marketingowych jak ulotki, wizytówki, reklamy… Jeśli masz chaos w swoich materiałach tworzenie strony jest dobrym momentem, żeby się zatrzymać i ustalić spójny styl marki. To procentuje oszczędnością czasu, większą rozpoznawalnością marki, lepszą skutecznością marketingu.

Język marki

Każda marka ma swój język (brand language) – sposób mówienia. Język ten bywa formalny, zabawny, swobodny, nawiązujący do slangu, gwary, etc. Pisząc czy zlecając teksty na stronę pamiętaj, że język świadczy o marce i ją buduje.
Zwróć na to szczególną uwagę jeśli na stronie masz zamiar umieścić video.

Jeśli Twoja marka opiera się np. o archetyp odkrywcy użyj na stronie zwrotów nawiązujących do tego archetypu: odkryj, znajdź; napisz teksty w stylu odkrywcy.

Meta opisy

Meta opisy, czyli tagi title i description warto wykorzystać jako element marketingu w wyszukiwarce (search engine marketing, SEM), za który odpowiada strona. Poza nazwą marki możesz zakomunikować tu OVP czy slogan firmowy.

Dobrze napisane tagi z dużym prawdopodobieństwem zostaną wyświetlone w wynikach wyszukiwania przez Google.

Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO)

SEO (Search Engine Optimization) jest formą promocji strony i marki w wyszukiwarce. Aby zapewnić dobrą widoczność strony należy ją tworzyć z myślą o SEO. Potrzebna jest strategia SEO zawierająca wybór słów kluczowych, na które podstrony będą pozycjonowane, a także wybór taktyk, jakie będą stosowane dla uzyskania najlepszej ekspozycji strony.

SEO może podyktować konkretną architekturę strony – tematykę i liczbę podstron. Odpowiednia architektura ułatwia optymalizację, a także wpływa na obniżenie kosztów reklamy w wyszukiwarce.

Jeśli budujesz markę specjalisty w branży możesz upiec dwie pieczenie na jednym ogniu zakładając bloga na swojej stronie. Pozwoli Ci to budować markę, prestiż, a jednocześnie wspomoże pozycjonowanie strony.

Jeśli oferujesz kilka kluczowych dla Twojego biznesu produktów/usług stwórz dla każdego z nich osobną podstronę.

Doświadczenie (UX)

Wrażenie

Omówiliśmy elementy brandingu, ale na odbiór marki wpływa też samo użytkowanie strony. Czy odczucia użytkowników są zgodne z wizją marki? Jeśli prowadzisz prestiżową markę czy strona oddaje jej klimat? Czy tworzy odpowiedni nastrój? W sklepie Twoi pracownicy są dobrze ubrani i pomocni – czy strona też jest „dobrze ubrana” i odpowiada potrzebom użytkownika?

Jeśli chcesz być firmą świeżą, nowoczesną sprawdź czy Twoja strona to komunikuje. Być może trendy się zmieniły i wypadasz na przestarzałego…

Warto zwrócić uwagę na takie elementy jak:

  1. architektura informacji (struktura, organizacja, łatwość odnalezienia treści)
  2. strona wizualna (grafika, kolorystyka, typografia, fotografia, look-and-feel),
  3. użyteczność (spójność treści, brak błędów strony, wygodna nawigacja, dostępność).

Technologia

To jak szybko strona się ładuje, jak wygląda i działa na urządzeniach mobilnych jest równie ważne, co branding strony. Jeśli bowiem strona się nie załaduje nie zrealizujesz żadnego celu, a nawet gorzej – możesz odstraszyć klienta złą jakością obsługi. Działanie strony można czytać jako obsługę właśnie. Szczególnie, gdy strona ma sprzedawać.

Koniecznie sprawdź swoją stronę za pomocą narzędzi od Google: PageSpeed i Mobile Friendly.

Optymalizacja konwersji (CRO)

Zaczęliśmy od ustalenia celu i do celu wracamy. Jego realizację (konwersję) należy bowiem optymalizować. A w związku z tym należy stworzyć plan optymalizacji konwersji obejmujący techniki, które firma ma zamiar stosować, aby skuteczniej wpływać na poziom konwersji użytkowników strony – oraz metody kontroli. Sposobem na poprawę konwersji może to być np. ciągłe zbieranie i publikowanie poleceń (testimonials) od swoich zadowolonych klientów. Z kolei do analizy i kontroli możesz użyć Google Analytics.

Kontrola

Kontrola realizacji celu i jego optymalizacja zamyka i na nowo otwiera planowanie strony. Strona nie jest bowiem pomnikiem, ale „żywym” narzędziem, które należy dostosowywać.

Google Search Console i Google Analytics dostarczą Ci niezbędnych informacji. Jakich? Czytaj więcej o Google Analytics.

Jeśli traktujesz marketing strony poważnie koniecznie zaimplementuj na niej Google Analytics.

Podsumowując

Strona internetowa firmy to narzędzie marketingu, serce online marketingu firmy. To do niej kierowane są wszelkie kampanie i działania marketingowe. To ona w Internecie sprzedaje. Zrób ją tak dobrze jak tylko możesz i zagoń do pracy!