Jeśli prowadzisz bloga pewnie słyszałeś o Google Analytics. Jest to narzędzie, które pozwoli Ci sprawdzić statystyki Twojej strony. GA oferuje wiele raportów. Na które więc należy zwrócić uwagę będąc blogerem? Dowiesz się tego w tym artykule.

Statystyki bloga


Przykładowy widok danych bloga w Google Analytics.

Liczba sesji i użytkowników

Najważniejszym parametrem, który powinien Cię zainteresować to liczba sesji i użytkowników na stronie. Pamiętaj o kontekście. Patrz na bieżący miesiąc, ale także na dłuższy okres, aby wykryć (rosnący) trend. Dodatkowo stosuj porównania: miesiąc do miesiąca, rok do roku, etc.

Reklamodawcy będą raczej zwracali większą uwagę na liczbę użytkowników. Może być bowiem tak, że niewielka liczba użytkowników generuje dużą liczbę sesji. Reklamodawcy, co zrozumiałe, chcą dotrzeć do jak największej grupy odbiorców (użytkowników).

GA / Odbiorcy / Przegląd

Stosunek nowych do powracających

Stosunek wizyt nowych użytkowników do powracających jest o tyle ważny, że wskazuje czy posiadasz „swoich czytelników”. Jeśli procent powracających jest wyższy od nowych świadczy to właśnie o tym.

Dla reklamodawcy jest to ważny parametr mówiący na ile silna jest Twoja marka.

GA / Odbiorcy / Zachowanie / Nowi a powracający

Demografia użytkowników

Google Analytics pozwala Ci sprawdzić skąd pochodzą Twoi czytelnicy (kraj, miasto), jakich języków używają, jakiej są płci i w jakim wieku. To ważne informacje dla Ciebie, ponieważ dowiadujesz się czy czytają Cię osoby, do których kierujesz bloga.

Reklamodawca na tej podstawie może sprawdzić czy jego grupa docelowa (target group) jest zbieżna z Twoimi odbiorcami.

GA / Odbiorcy / Dane demograficzne

Źródła ruchu na blogu

Ważnym jest także skąd pochodzi ruch na Twoim blogu. Wejścia bezpośrednie (Direct) świadczą o znajomości Twojej domeny – ogólnie to jedna z miar siły marki. Wejścia organiczne (z wyszukiwarek) mówią czy blog jest dobrze zoptymalizowany i pisany na tematy, których ludzie szukają. Ruch z witryn odsyłających (referral) pokazuje, że ktoś do Ciebie linkuje – niejako Cię poleca. A wejścia z kanału Social pokazują jak skutecznie udaje Ci się promować swoje wpisy i blog w sieciach społecznościowych.

Reklamodawcy mogą być zainteresowani wszystkimi tymi źródłami, ale najciekawsze będą dla nich Direct i Organic.

GA / Pozyskiwanie / Przegląd

Czas spędzony na stronie

Czas na stronie jest tak istotną miarą, że wielu właścicieli blogów ustawia Cel w Google Analytics jako właśnie czas na stronie, np. większy niż 1 minuta. Świadczy on bowiem o tym, na ile artykuł czy blog jest wciągający i w ogóle czytany.

GA / Odbiorcy / Zachowanie / Zaangażowanie
Nie przejmuj się dużą liczbą 10-sekundowych wizyt. Nie koniecznie trwały one tak krótko. GA podaje 10 sek. w sytuacji, gdy użytkownik odwiedził tylko 1 podstronę

Parametry, które nie powinny Cię martwić

Wśród głównych statystyk możesz zauważyć takie, które zwykle są bardzo niepokojące, jednak w wypadku bloga nie powinny Cię martwić. Mowa o Współczynniku odrzuceń i Liczbie stron na sesję.

Wysoki współczynnik odrzuceń (ponad 80%) jest typowy dla blogów, gdyż często wizyty na nich ograniczają się do jednej podstrony – podstrony danego artykułu. Stąd bierze się też niska liczba stron na sesję (poniżej 2). Jeśli jednak Twój blog ma niski współczynnik odrzuceń i wysoką liczbę stron na sesję prawdopodobnie robisz coś bardzo dobrze.

Statystyki poszczególnych artykułów

Jeśli ktoś zlecił Ci współpracę niekoniecznie interesują go osiągi całego bloga, ale artykułu w który zainwestował. Zobacz jak sprawdzić wybrany artykuł i ich listę.

Podobnie jak w przypadku bloga jako całości interesujące są tutaj:

  • liczba sesji,
  • liczba użytkowników,
  • demografia czytelników.
GA / Zachowanie / Zawartość witryny / Wszystkie strony
Pamiętaj porównując dane w tym widoku dla różnych artykułów, że miały one różne daty publikacji, więc fakt, że jeden artykuł ma więcej sesji niż drugi nie koniecznie oznacza, że jest on częściej czytany.

Na koniec

Liczę, że artykuł ten będzie Ci pomocny. A jeśli jeszcze nie posiadasz Google Analytics na swoim blogu – odezwij się do mnie