reklama w wyszukiwarce SEM dbd marketing

Marketing w wyszukiwarkach (Search Engine Marketing, SEM) to ogół działań promocyjnych prowadzonych w Google, Bing czy Yandex. Od optymalizacji i pozycjonowania stron internetowych (SEO), przez działania w mapach Google, po reklamę tekstową (tzw. linki sponsorowane) czy graficzną (reklamy z listą produktów).

Branding z kolei to ogół działań mających na celu budowanie świadomości i rozpoznawalności marki, wzmacnianie jej wizerunku. Od identyfikacji wizualnej marki (m.in. logo) po jakość obsługi klientów.

Branding z użyciem SEM?

Czy można połączyć SEM z brandingiem? Skoro SEM to forma działań promocyjnych to jak najbardziej tak!

Pojawiają się jednak pytania: czy nie lepiej za pomocą SEM prowadzić działania nakierowane na sprzedaż? Czy do brandingu nie są lepsze działania w modelu CPM – czyli reklamy nadawane poza wyszukiwarkami, np. na blogach, YouTube, portalach internetowych? Czy jest sens robić branding bez logo, grafiki – tego wszystkiego na co pozwala reklama display (bannerowa)?

Wszystko zależy od Twojego budżetu! SEM można wykorzystać do wielu celów i prowadzić różnego typu kampanie na wyszukiwarkę jednocześnie:

  1. Branding: pozycjonowanie marki – kreowanie sposobu postrzegania marki przez klientów,
  2. Branding: świadomość – budowanie rozpoznawalności marki,
  3. Sprzedaż – zdobywanie ruchu, który celowo kończy się sprzedażą,
  4. Zdobywanie ruchu w innym celu, np. edukacji, pozyskiwania leadów, etc.

Jak budować markę w wyszukiwarce?

W wyszukiwarce markę budować można dbając o dwie kwestie:

  1. Widoczność marki na najważniejsze dla niej słowa kluczowe
  2. Brak negatywnych treści nt. marki
  3. Jakość prezentacji wyniku wyszukiwania

Widoczność marki na najważniejsze dla niej słowa kluczowe

Jeśli Twoja marka powiązana jest z gotowaniem tradycyjnych dań warto, żeby użytkownicy mieli z nią kontakt szukając w wyszukiwarce przepisów, wiadomości o tradycyjnych daniach.


sem branding dbd marketing
Jeśli Twoja marka powiązana jest z szybkością może pojawiać się w wyszukiwarce na frazy związane z szybkością, mimo że nie związane z Twoją branżą. W ten sposób wspierasz jej pozycjonowanie w umysłach klientów.

Do realizacji tego celu możesz użyć reklamy w wyszukiwarce nadawanej na wybrane przez brand managera frazy. Możesz też zainwestować w content marketing i zacząć tworzyć treści budowane z myślą o wybranych słowach kluczowych. Treści zoptymalizowane, na zoptymalizowanych i pozycjonowanych później stronach. W ten sposób możesz „zapchać” stronę wyników wyszukiwania swoimi materiałami i zająć nie tylko pierwszą pozycję, ale i drugą, trzecią, czwartą… jednocześnie.

Brak negatywnych treści

Pewnie słyszałeś już o odwróconym SEO, czy zarządzaniu reputacją w wyszukiwarce. Chodzi dokładnie o to. Chcemy, że marka była wysoko na wybrane frazy, a jednocześnie, aby konsumenci nie trafiali na treści źle świadczące o marce. Osiągnąć to możesz na wiele sposobów:

  1. poprzez content marketing,
  2. zgłaszając do Google, gdy ktoś jawnie narusza Twoje prawa i dobre imię,
  3. dochodząc do porozumienia z autorem negatywnych treści.

Jakość prezentacji wyniku wyszukiwania

Przez jakość prezentacji marki w wynikach wyszukiwania (SERP) rozumiem to jak ów wynik wygląda. W wyszukiwarce pojawia się kilka różnych wyników, omówię je kolejno.

Wynik organiczny strony internetowej

Wynik organiczny strony internetowej składa się z tagu title, nazwy domeny i tagu description lub snippetu, a czasem dodatkowo 4 nazw podstron (znów tag title) i ich opisów (w tym wypadku snippetu).


elementy wyniku wyszukiwania dbd marketing
Każdy z tych elementów to szansa na branding. Ekspozycję marki zapewnisz umieszczając jej nazwę:

  1.  w title strony głównej i każdej kolejnej,
  2. w domenie.

Tag description z kolei warto wykorzystać do budowania wrażenia, opinii o marce.

Snippet to fragment tekstu, które generowany jest automatycznie przez wyszukiwarkę na podstawie tekstów na danej stronie. Jeśli nie stworzysz meta-tagów, o których mowa lub stworzysz je źle, wyszukiwarka będzie wyświetlała snippet. To oznacza, że rezygnujesz z możliwości prowadzenia brandingu, czy szerzej marketingu za ich pomocą.

Wynik organiczny z Google dla firm (Maps)
elementy wyniku wyszukiwania mapy dbd marketing

Kliknij, aby powiększyć

Wynik z katalogu Google dla firm ze względu na swój duży obszar, prezentację grafiki, zdjęć, tekstów to miejsce nie do pominięcia w SEM-brandingu.

Warto zadbać o komplet treści i czuwać nad dodawanymi opiniami. W tym miejscu potencjalni klienci mogą się dowiedzieć co myślą o Twojej firmie Twoi obecni lub byli klienci.

Wynik organiczny z Wiadomości

W wynikach wyszukiwania, w głównej zakładce wyszukiwarki, pojawiają się też wyniki z Wiadomości.


wynik wyszukiwania wiadomosci dbd marketing

Wiadomości wydają się świetnym miejscem do prowadzenia działań wizerunkowych, choć wejście ze swoją wiadomością jest dość skomplikowane.

Wyniki płatne

Obecność w wyszukiwarce możesz zapewnić sobie żmudną pracą z zakresu SEO i błyskawicznie – dzięki reklamie w wyszukiwarce.

Wyniki z reklam tekstowych

sem cpc branding dbd marketing 2Reklamy tekstowe, podobnie jak wynik organiczny, składają się z nagłówka, opisu i nazwy domeny. Można też wzbogacić je o linki do podstron wraz z opisami, opinie, numer telefonu czy lokalizację firmy. Wszystko to wpływa na postrzeganie marki.

Wyniki z reklam z listą produktów (PLA)

sem branding pla dbd marketing

Branding za pomocą reklam z listą produktów (product listing ads) to przede wszystkim dbałość o jakość zdjęć produktów.

Wizerunek marki a pozycja w SERP

Oczywistym wydaje się, że najlepiej wyeksponowane, najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania (SERP) są najbardziej pożądane z punktu widzenia brandingu.

Google wraz z Enquire przeprowadzili badania, z których wynika, że konsumenci są mniej skłonni rozważyć zakup towaru marki, która nie jest obecna w wynikach wyszukiwania. Te same badania pokazują, że świadomość marki rośnie o 16%, jeśli marka jest na szczycie organicznych i płatnych wyników.

Pomiar skuteczności SEM brandingu

Podstawowe pytanie to co mierzyć?

W Internecie:
  1. pozycja stron i reklam w wynikach wyszukiwania,
  2. liczba wyświetleń strony w wynikach wyszukiwania,
  3. liczba wyświetleń reklam,
  4. liczba sesji z wyszukiwarki: organicznych i płatnych,
  5. procent sesji organicznych z fraz zawierających nazwę marki,
  6. współczynnik konwersji ruchu uzyskanego z SEM-brandingu,
  7. zmiany w czasie (trendy) wszystkich tych parametrów.

W wypadku SEM w Google wszystkich tych informacji dostarczą Ci zintegrowane narzędzia Google takie jak: Google Analytics, Google Search Console, Google AdWords.

Poza Internetem:

Tu niestety nie rozdzielimy wpływu Internetu i innych działań brandingowych. Badania dotyczą de facto wizerunku marki jako sumy wszelkich działań Zbadać można:

  1. Świadomość spontaniczna marki
  2. Świadomość wspomagana marki

Podsumowując

Marketing w wyszukiwarce warto dodać do palety narzędzi budowania marki. Warto póki wyszukiwarka ma tak duże znaczenie dla użytkowania Internetu. Social media, a przede wszystkim Facebook i aplikacje instalowane na smartfonach zmieniają bowiem nawyki użytkowników. Stosowanie wyszukiwarek może z czasem tracić na znaczeniu.